Ketenbeheer in de praktijk
De keten meetbaar gemaakt
Steeds meer ICT-services zijn onderdeel van een keten. Het borgen van de SLA-normen vereist dan ook steeds vaker het beschouwen van de gehele keten waar de ICT-service een onderdeel van is. Dit boek beschrijft hoe ketens van bedrijfsprocessen, informatiesystemen en beheerprocessen integraal gemonitord en bestuurd kunnen worden.
Titel | Ketenbeheer in de praktijk |
Subtitel | De keten meetbaar gemaakt |
Auteur | Bart de Best |
Pagina’s | 154 |
ISBN13 | 978 90 71501 852 |
Druk | 2e |
Publicatie | jun 2015 |
Uitgever | Leonon Media |
Verkoop | Contacteer dbmetrics |
Werkboek | Werkboek Ketenbeheer |
Dit boek definieert ketenbeheer als de verzameling van beheerprocessen en beheerproducten die ervoor zorgdragen dat een set bij elkaar horende en aansluitende bedrijfs-processen als geheel efficiënt en effectief functioneren. Hierbij worden drie ketens onderkend: op beheerprocesniveau, informatiesysteemniveau en bedrijfsprocesniveau. De nadruk ligt op het verkrijgen van synergie door het zoveel mogelijk uitwisselen van statusinformatie over de ketens die zich op deze drie niveaus bevinden: integraal ketenbeheer.
Ketenbesturing is nog jong. Dit boek geeft in een vogelvlucht de stand van zaken weer aan de hand van een onderzoek, in opdracht van Qforce door de auteur uitgevoerd, naar de functionaliteit van vier innovatieve leveranciers van tools voor ketenbeheer met elk hun eigen specialisatie. Tegelijkertijd is het boek een bruikbare hands-on, als aanvulling op de management theorieën over dit onderwerp.
Een goed beeld van ketenbeheer in de praktijk is de in dit boek opgenomen casus waarin Fortis Nederland ketens monitort. Deze organisatie heeft ook een praktijkvoorbeeld gegeven van het inrichten van een ketenbeheerorganisatie. Dit eerste werk in Nederland over integraal ketenbeheer is een onmisbaar hulpmiddel bij de integratie van bedrijfs- en beheerprocessen.