Beheren onder Architectuur
De kunst van het richting geven aan beheer
De architectuurraamwerken in de markt geven nagenoeg geen invulling aan het aspectgebied beheerarchitectuur. Beheer is geen viewpoint van waaruit de ICT-serviceverlening wordt beschouwd. Vanuit beheer is er in de gangbare best practices nagenoeg geen aandacht voor architectuur. Dit boek geeft aan op welke wijze invulling gegeven kan worden aan de viewpoint: beheren onder architectuur of kortweg beheerarchitectuur.
Titel | Beheren onder Architectuur |
Subtitel | Het richting geven aan de inrichting van beheerorganisaties |
Auteur | Bart de Best |
Pagina’s | 381 |
ISBN13 | 978 90 71501 913 |
Druk | 2e |
Publicatie | aug 2017 |
Uitgever | Leonon Media |
Verkoop | Contacteer dbmetrics |
Werkboek | / |
Deze bottom-up benadering werkt een lange tijd goed. De afstemming van de beheerorganisatie inrichting op de behoefte van de business is daarmee echter nog geen feit. Ook komt het bij deze beheerorganisaties regelmatig voor dat de volwassenheid van de beheerorganisaties een jo-jo effect vertoont. Het volwassenheidsniveau wordt niet vastgehouden vanwege reorganisaties, bezuinigingen, verloop van mensen, verandering van strategie, visie of zelfs missie van een organisatie. Dit wordt gecompenseerd met weer een nieuw verbetertraject. De volwassenheid afgebeeld in de tijd is dan een sinusuide, bij het dal van de sinus investeert men omdat de klant ontevreden is en bij de top van de sinus volgt de bezuiniging omdat er niets ernstig mis gaat.
Het wezenlijke verschil met een top-down benadering is dat de inrichting van de beheerorganisatie gericht is op een langer termijn visie die afgestemd is op de ontwikkellijn van de organisatie zelf. Bij organisaties die alleen bottom-up inrichten ontbreekt het aan een persoon die een stip op de beheerhorizon zet waar naar toe gewerkt moet worden. Als deze stip samenvalt met de stip van de businesshorizon en er een koers is uitgestippeld om naar deze stip toe werken en er een functionaris is die deze koers bewaakt, dan is er sprake van een beheren onder architectuur.
Dit boek ondersteunt dit beheerarchitectuur gedachtegoed stap voor stap de top-down benadering invulling te geven. Uiteraard kunnen bottom-up en topdown prima samengaan. Hierbij kan de service manager de volwassenheid ontwikkellijn uitzetten en bewaken en de beheerarchitect de richting aangeven waarlangs de inrichting van de beheerorganisatie moet plaatsvinden.